Iedereen maakt bewerkingen; je hoeft maar een deuntje van de radio te neuriën of je hebt je bewerking al gemaakt. Dat zegt iets over het deuntje: soms heeft het een hoog oorwurm-gehalte, of misschien maakt de kwaliteit van de melodie jou -al fluitend- tot bewerker.
Maar die is toch van Mozart, uit diens Zauberflöte? Klopt, klopt helemaal, en dan lijkt de afstand tot de vrome Bach en diens Hohe Messe groot. Toch hebben Mozarts ‘Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen’ en Bachs ‘Laudamus te’ iets bijzonders gemeen. Dat ga…
De meeste delen van Bachs Hohe Messe zijn ontleend aan eerdere composities van hemzelf. Hij heeft deze zorgvuldig uitgezocht, bewerkt en aangevuld met slechts een handvol nieuw gecomponeerde stukken. Zodoende heeft Bach met de Hohe Messe The Best of Bach samengesteld. Zo is bijvoorbeeld het…
Tot nu toe gingen mijn bijdragen hoofdzakelijk over de koorwerken in de Hohe Messe; ik ben nu eenmaal koorzanger. Daarmee deed ik de overige delen, waaronder de drie duetten, tekort. Dat ga ik nu goedmaken. Bach kiest bewust een duet voor bepaalde delen van de…
Vorige week hebben J. en ik een workshop gegeven voor ons koor en genodigden over de Hohe Messe. J. legde ons met een Lutherse blik -Bach was Luthers- de betekenis van de Mis uit; doordat God de moeite heeft genomen naar ons af te dalen,…