Hohe Messe by J.S. Bach, BWV 232, Wouter Olthuis

Fietscomputer

door

Nou, wat mij nu is overkomen… Eerder schreef ik enigszins terughoudend over getallensymboliek in het werk van Bach. Getallensymboliek is onmiskenbaar aanwezig in zijn werk, maar meestal onhoorbaar. Als de meester nu eens minder energie in numerologie had gestoken, zou hij dan niet meer geestkracht hebben overgehouden voor nog betere composities? Ben ik eens wat laatdunkend over getallensymboliek, krijg ik vervolgens een duidelijke boodschap uit het Rijk der getallen om mij terecht te wijzen.

Wat is het geval? Onlangs stapte ik op mijn fiets op weg naar koorrepetitie van de Hohe Messe en zag ik bij het wegrijden, dat de kilometerteller op mijn fietsstuur precies 16,85 km aangaf. Echt waar! Bachs geboortejaar openbaarde zich onmiskenbaar op mijn Batavus. Ik ervoer dat als een terechtwijzing op mijn eerder uitgesproken scepsis. Zonder verder te rekenen, hoopte ik vurig op een bevestiging bij thuiskomst na de repetitie. Zou Bachs jaar van sterven zich openbaren op mijn fietscomputer….?

fietscomputer
Is de kilometerstand op mijn fietscomputer spreekbuis van het getallenrijk?

Nee, natuurlijk niet. Het wijkcentrum waar wij onze koorrepetitie hebben, bevindt zich 0,90 km van mijn huis, dus na 1,80 km stond mijn teller -bij thuiskomst- precies op 18,65 km. Blijkbaar lijden de goden uit het Rijk der getallen aan dyscalculie, zoals ook redelijk wat anderen die zich met Bach bezighouden. Als je googelt op ‘Bach 1865’ kom je een aantal keer ‘J.S. Bach (1865 -1750)’ tegen, alsof de goede man -115 is geworden.

Wat dan toch wel weer aardig is -hebben ze daar in het getallenrijk gevoel voor humor?- dat er wel degelijk een Bach is geboren in 1865, en wel Franciscus Hermanus Bach, een Nederlandse kunstschilder, in Groningen geboren en gestorven. Iedereen die wel eens op Station Groningen komt, zou zijn werk kunnen kennen. Kijk, dat vind ik dan toch wel weer mooi, dat een flauw stukje over getallensymboliek mij op het spoor brengt van F.H. Bach (1865 – 1956).

Bachjes_en_telegrafie_tableau
V.l.n.r.: Grootste Bach van Duitsland, J.S. (1685-1750) en van Nederland, F.H. (1865-1956), en een tegeltableau ‘Telegrafie’ op het Centraal Station Groningen van F.H. Bach.